چگونه ازنارسایی قلبی دربیماران مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کنیم

از نارسایی قلبی در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر که به طور همزمان به دیابت نوع 2 نیز مبتلا هستند، می‌توان با یک درمان موثر جلوگیری نمود. در یک مطالعه‌ی بزرگ، محققان نشان دادند که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که قبل از تشخیص نارسایی قلبی خود تحت عمل "جراحی عروق کرونر" قرار گرفته‌اند، شانس بهتری برای زنده ماندن در دراز مدت دارند. نتایج این تحقیق در مجله‌ی کالج آمریکایی Cardiology توسط محققان موسسه‌ی کارولینسکا منتشر گردید.

برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، نارسایی قلبی یک بیماری شایع است و خطر این بیماری در این افراد جدی تر از افراد غیر دیابتی است. غالباً اما نه همیشه، نارسایی قلبی با بیماری عروق کرونر آترواسکلروتیک (CAD) مرتبط است. برای بهبود جریان خون به ماهیچه‌ی قلب، افراد مبتلا به  CADمی‌توانند تحت عملbypass یا اتساع عروق بوسیله‌ی بالون قرار گیرند.

 بر اساس این مطالعه، تقریباً هر فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که بطور همزمان به CADمبتلا هستند با یکی از این مداخلات تحت درمان قرار می‌گیرد. اثرات دراز مدت این مداخلات قبل از این نامشخص بود، اما با ثبت نام دراز مدت از بیش از 35 هزار فرد مبتلا به نارسایی قلبی که یک چهارم از ‌آنها بطور همزمان به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، این گروه از محققان دریافتند که خطر مرگ در طی 8 سال پس از شروع نارسایی قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که همچنین به بیماری CAD مبتلا هستند دارای بدترین پیش آگهی است.

 این تحقیق همچنین نشان داد که پیش آگهی برای بقای طولانی مدت برای بیمارانی که تحت جراحی عروق کرونر قبل از بروز نارسایی قلبی قرار گرفته‌اند، بهتر است،این مشاهدات حتی پس از کنترل عوامل تأثیر گذار مانند سن بالا و سایر بیماریهایی که ممکن است بر تصمیم گیری برای انجام عمل  revasculisingتأثیر ‌گذارند، همچنان مشاهده شد.

دکتر Johanssonمی‌گوید: مطالعه‌ی ما نشان داد که جراحی revasculising coronary artery می‌تواند بر بهبود پروگنوز (پیش آگهی) تأثیر بسیاری ‌گذارد. این تصمیم باید تا حد امکان بدون هیچ تأخیری برای همه‌ی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و نارسایی قلبی انجام شود.

 این مطالعه همچنین نشان داد که بیش از 90 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارای یک یا چند بیماری پیش ساز دیگر برای نارسایی قلبی، مانند فشارخون بالا، COPD یا فیبرپلاسیون دهلیزی هستند این بیماریهای پیش زمینه می‌تواند توسط درمانهای موثر موجود، تحت درمان قرار گیرد تا شانس بقاء دراز مدت این بیماران بهبود یابد.

دکتر Johanssonگفت: تمرکز بیشتری باید بر جلوگیری از بروز نارسایی قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شود.

نتایج بدست آمده از یک مطالعه‌ی مشاهداتی که در آن عمل جراحی عروق کرونر به طور تصادفی توزیع نشده است، سبب وجود عدم قطعیت در مورد زمان عمل جراحی در رابطه‌ با شروع بیماری می‌شود. بنابراین نتایج این گونه مطالعات باید با احتیاط تفسیر شوند و توسط مطالعات تصادفی در آینده تأیید گردند.

 منبع وسایت:

Journal of the American College of Cardiology, 2016; 68 (13): 1404 DOI: 10.1016/j.jacc.2016.06.061

www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160926221728.htm